Society for All

homepage-image

Pomáháme slabším a těm silnějším jsme odbornými partnery.

Naše poslání

Usilujeme o společnost, kde kvalitní vzdělávání je přístupné každému, kde se lidé cítí dobře a mají šanci naplno využít svůj potenciál. A kde díky tomu všemu má každý své místo.

Čemu se věnujeme

Kvalitní a dostupné vzdělávání pro všechny, duševní zdraví a pomoc ohroženým dětem. To jsou hlavní oblasti našeho zájmu, ve kterých chceme měnit naši společnost k lepšímu.

Jak to děláme

S finanční podporou donorů realizujeme projekty, ve kterých adaptujeme ověřené metodiky ze zahraničí a testujeme nové postupy. Vzděláváme, připomínkujeme zákony, poskytujeme odborná stanoviska. Radíme a pomáháme všude tam, kde je třeba.

radost ilustrace

Čemu se věnujeme

ilustrace tematu Společné vzdělávání

Společné vzdělávání

Stojíme o kvalitní společné vzdělávání postavené na principu rovných příležitostí, přístupné každému dítěti a vytvořené s respektem k jeho individuálním vzdělávacím potřebám.

ilustrace tematu Wellbeing

Wellbeing

Pomáháme ve vzdělávání vytvářet podmínky pro spokojený a naplněný život dětí i dospělých.  

ilustrace tematu PBIS

PBIS

Budujeme systém, který na školách zlepšuje pocit bezpečí, vytváří předvídatelné prostředí pro učení a pomáhá předcházet náročnému chování žáků.

ilustrace tematu Trauma respektující přístup

Trauma respektující přístup

Pomáháme odborníkům pracujícími s dětmi porozumět potřebám traumatizovaných dětí a vytvářet pro ně prostředí, které je povede k zotavení.

ilustrace tematu Socio-emoční učení

Socio-emoční učení

Zasazujeme se o to, aby se socio-emoční učení stalo nedílnou součástí vzdělávání dětí i dospívajících a pomohlo jim opravdu se připravit na život.

ilustrace tematu Podpora ohrožených dětí

Podpora ohrožených dětí

Učíme odborníky včas identifikovat ohrožené děti a posilujeme jejich mezioborovou spolupráci, tak aby se pomoc dostala ke každému ohroženému dítěti včas a rychle.

ilustrace tematu Rodičovské kompetence

Rodičovské kompetence

Zaměřujeme se na podporu rodičovských kompetencí pečujících osob, tak aby skrze vlastní sebepoznání porozuměly svým dětem, dokázaly naplňovat jejich potřeby a upevňovat vzájemný vztah.

ilustrace tematu Prevence násilí v blízkých vztazích

Prevence násilí v blízkých vztazích

Zavádíme komplexní vzdělávací programy zaměřené na prevenci násilí v blízkých vztazích.

Aktuality SOFA

Podívejte se, co je u nás nového, na čem pracujeme nebo kde se s námi můžete setkat.

Akademie SOFA

Zájemcům z řad odborné i laické veřejnosti nabízíme celou řadu školení, seminářů a akreditovaných kurzů.

Více o akademii

Knihovna

Stáhněte si naše materiály, které vám mohou pomoci s řešením různých situací jak v životě, tak ve škole nebo v práci.

pdf icon
Wellbeing ve škole: Jak na pozitivní přístup k učení i k životu

Publikace, která nabízí několik nástrojů k podpoře osobního wellbeingu vyučujících a dalších pedagogických pracovníků a pracovnic. Učitelská profese je bezesporu naplňující, ale zároveň velmi náročná, a proto musí být vědomá péče o osobní wellbeing coby prevence syndromu vyhoření její nedílnou součástí. Autorkou je naše předsedkyně Lenka Felcmanová s podporou iniciativy Partnerství pro vzdělávání 2030+.

Karta KID

Karta poskytuje vodítka k identifikaci ohrožení života, bezpečí a zdraví dítěte. Je určena pro učitele, sociální pracovníky, zdravotníky, policisty, hasiče a další profese, které mohou přijít do kontaktu s ohroženými dětmi. Popisuje postup, jak v případě ohrožení dítěte zajistit jeho ochranu v souladu s jeho nejlepším zájmem a platnými právními předpisy. Ke každé kartě je k dispozici metodika, která poskytuje odborný rámec problematiky identifikace ohroženého dítěte a praktické informace k postupům poskytování podpory.

Metodiky RRRR

Metodiky Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience (RRRR), byly navrženy pro učitele základních a středních škol s cílem rozvíjet socio-emoční dovednosti žáků a jejich pozitivní vztahy.

Plakáty pro rozvoj emočních dovedností

Připravili jsme pro vás plakáty využitelné v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských školách, na základních a středních školách.

pdf icon
ACE studie

Jak negativní zkušenosti v dětství ovlivňují náš další život? Respektovaný výzkum Center pro kontrolu a prevenci nemocí publikovaný v roce 1998 pod označením ACE Study o vlivu negativních zkušeností v dětství (NZD) na zdraví a kvalitu života v dospělosti

Pocit bezpečí a přátelské klima ve školách

Materiály z odborného semináře „Podpora vhodného chování PBIS na celé škole“

pdf icon
Zvládání vzteku

Plakát přehledně a srozumitelně představuje deset jednoduchých technik, jak si poradit se vztekem. Vede děti k tomu, aby své pocity rozpoznaly a naučily se je zvládat zdravým způsobem. Učitelé mohou plakát využít k podpoře a k povzbuzení dětí, aby se naučily reagovat klidně a s respektem k sobě i ostatním.

pdf icon
Vyhledání profesionální pomoci

Plakát přehledně a srozumitelně vysvětluje dětem, jaké možnosti mají, pokud potřebují pomoc s náročnými životními situacemi nebo duševními obtížemi. Informuje o roli a službách výchovného poradce, psychologa, dětského lékaře a psychiatra. Plakát zároveň objasňuje, kdy a jak se služby hradí, a zdůrazňuje, že je v pořádku o pomoc požádat. Učitelé mohou plakát využít k podpoře otevřeného dialogu o duševním zdraví a k povzbuzení dětí, aby se nebály vyhledat pomoc, když ji potřebují.

pdf icon
Řekni ne prokrastinaci

Plakát dětem nabízí praktické tipy, jak lépe zvládat prokrastinaci. Učitelé mohou plakát využít při rozvoji socio-emočních dovedností. Zavěšený ve třídě pomáhá dětem osvojit si efektivní způsoby práce a překonat prokrastinaci.

pdf icon
Proaktivní a reaktivní strategie zvládání náročných situací

Plakát dětem přináší přehled dvou typů přístupů k řešení obtížných situací: proaktivních, které pomáhají aktivně a pozitivně situaci zvládnout, a reaktivních, které často situaci oddalují nebo zhoršují. Ukazuje, jaké konkrétní kroky mohou děti podniknout, aby si ulevily a našly řešení, a zároveň upozorňuje na činnosti, které problém neřeší, ale spíše ztěžují jeho zvládnutí. Učitelé mohou plakát využít při práci na rozvoji schopností seberegulace a efektivního zvládání stresu. Zavěšený ve třídě pak slouží jako užitečná pomůcka pro posilování zodpovědného a zdravého přístupu k náročným situacím.

pdf icon
Zmírňování stresu před maturitou

Plakát nabízí soubor tipů, které pomáhají studentům lépe zvládat období příprav na maturitu. Připomíná zásady zdravého životního stylu, účinného plánování i aktivního učení. Obsahuje doporučení, jak si rozvrhnout čas, jak si dopřát odpočinek a pohyb, i jak využít podporu rodiny, přátel a učitelů. Učitelé jej mohou využít při třídnických hodinách nebo přípravě maturantů k diskusi o zvládání stresu. Umístěný ve třídě nebo na chodbě školy pak poskytuje studentům motivaci i praktické rady pro klidnější a sebevědomější zvládnutí náročného období.

pdf icon
Je v pohodě cítit se…

Tento plakát dětem připomíná, že i nepříjemné emoce jsou přirozenou součástí lidského prožívání. Ukazuje, že cítit se nepříjemně není slabost, ale běžná součást života, a zdůrazňuje, jak je důležité o svých pocitech mluvit. Učitelé mohou plakát využít k bezpečné komunikace ve třídě. Zavěšený plakát pak dětem pomáhá cítit se pochopené a podporované.

pdf icon
Žebříček hněvu

Tento plakát pomáhá dětem lépe porozumět různým stupňům hněvu a souvisejícím pocitům, které se projevují jak v mysli, tak v těle. Ukazuje, jak se mohou emoce měnit, a jak je důležité tyto stavy rozpoznat a naučit se s nimi pracovat. Učitelé mohou plakát využít při nácviku seberegulace a zvládání stresových situací. Zavěšený ve třídě slouží jako užitečná pomůcka pro děti.

pdf icon
Jak se cítíš?

Tento plakát dětem pomáhá pojmenovat a rozpoznat různé emoce, které mohou v průběhu dne prožívat. Slouží jako jednoduchá pomůcka k podpoře emočního uvědomění a otevřené komunikace o pocitech. Učitelé mohou plakát využít při třídnických hodinách, při rozhovorech s dětmi nebo jako výchozí bod pro společnou diskuzi. Zavěšený ve třídě dětem připomíná, že všechny pocity jsou přirozené a je v pořádku o nich mluvit.

pdf icon
Jak velký je tvůj problém?

Tento plakát pomáhá dětem lépe rozpoznat, jak velký je jejich problém, a podle toho zvolit vhodný způsob, jak s ním naložit. Učitelé mohou plakát využít při rozvoji dovedností sebeuvědomění a řešení situací, při třídnických hodinách nebo jako podklad pro společnou diskusi o tom, jak se postavit k různým obtížím. Zavěšený ve třídě slouží jako praktická pomůcka, která dětem připomíná, že každý problém má své řešení.

pdf icon
Způsoby, jak můžeš řešit problém

Tento plakát přináší dětem přehled jednoduchých a praktických způsobů, jak mohou řešit nepříjemnou situaci. Učitelé mohou plakát využít při nácviku dovedností řešení problémů, při třídnických hodinách nebo jako podklad pro společnou diskusi o tom, jak zvládat náročné situace. Zavěšený ve třídě pak slouží jako každodenní připomínka, že existuje více cest, jak dosáhnout řešení, a že požádat o pomoc je v pořádku.

pdf icon
Barometr emocí

Tento plakát pomáhá dětem lépe rozpoznat a pojmenovat své aktuální emoce na škále pocitů. Učitelé mohou plakát využít při diskuzi o emocích a seberegulaci, například při třídnických hodinách nebo individuálních rozhovorech. Zavěšený ve třídě pak slouží jako praktický nástroj, který dětem pomáhá vnímat své pocity, lépe je zvládat a komunikovat o nich.

pdf icon
Co je mindfulness

Tento plakát dětem jednoduše vysvětluje, co znamená mindfulness, neboli bdělá přítomnost. Učitelé mohou plakát využít při procvičování pozornosti a klidného dýchání, při třídnických hodinách nebo jako podklad pro společnou diskuzi. Vystavený ve třídě pak děti denně podporuje v tom, aby si našly chvíli klidu a uvědomění v běžném dni.

pdf icon
Jak se dostat zpátky do pohody

Tento plakát slouží jako vizuální podpora při rozvoji seberegulačních dovedností u dětí v předškolním věku. Ukazuje konkrétní kroky, které mohou dítěti pomoci zvládnout intenzivní emoční prožitky a znovu nalézt vnitřní rovnováhu. Plakát posiluje schopnost seberegulace. Vhodný je pro využití v prostředí mateřské školy, školní družiny i doma.

pdf icon
Co dělají emoce v těle

Tento plakát přibližuje dětem tělesné projevy emocí, a podporuje tak jejich schopnost seberegulace. Pomáhá dětem propojit konkrétní emoci s tím, jak ji mohou vnímat ve svém těle, což je důležitý krok k rozpoznání a pojmenování emocí. Plakát využívá metafory a přispívá k rozvoji emoční gramotnosti u dětí předškolního a mladšího školního věku. Lze jej využít při skupinových diskusích, ve třídních kruzích i při individuální práci s dítětem.

pdf icon
Zmírňování stresu před maturitou

Zmírňování stresu před maturitou – praktické tipy pro klidnější přípravu.

pdf icon
Trénování paměti

Infografika nabízí tipy a strategie pro efektivní učení. Přináší praktický přehled ověřených technik, které pomáhají žákům lépe si zapamatovat nové informace.

pdf icon
PBIS v otázkách a odpovědích

Tento dokument poskytuje základní informace o PBIS, tak jak s tímto systémem pracujeme v SOFA, a zodpovídá dotazy, které často vznikají před začátkem jeho zavádění ve škole.

pdf icon
A co teď? 

Situační kartičky pro děti v MŠ

pdf icon
Pracovní listy pro rozvoj socio-emočních dovedností 

Soubor pracovních listů je určen pro děti v předškolním věku. Aktivity pomáhají dětem lépe se orientovat ve svých emocích a pochopit jejich význam.

pdf icon
Když mám vztek

Plakát je určený dětem v předškolním věku a znázorňuje škálu vzteku.

pdf icon
Karty (Ú)klid v hlavě pro MŠ

Karty(Ú)klid v hlavě pro mateřské školy podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 35 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci.

pdf icon
Metodika pro MŠ: Poznáváme sebe a druhé

Metodika socio-emočního učení nabízí činnosti, které pomohou rozvíjet sebepoznání, empatii, spolupráci i schopnost zvládat náročné situace. Každá kapitola se zaměřuje na konkrétní oblast rozvoje a hravou formou rozvíjí dovednosti, které dětem budou užitečné po celý život. 

pdf icon
Když se cítím smutně, můžu..

Plakát je určený dětem v předškolním věku a znázorňuje jednoduché seberegulační strategie.

pdf icon
Semafor

Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá rozpoznat a regulovat emoce.

pdf icon
Co by řekly emoce, kdyby mohly mluvit?

Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá dětem lépe porozumět emocím a jejich významu.

pdf icon
Náladometr

Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá jim vyjádřit pocity během dne.

pdf icon
Emoce

Plakát je určený dětem v předškolním věku a znázorňuje čtyři základní emoce.

pdf icon
Pomůcka Jak běží můj motor

Pomůcka pomáhá dětem rozpoznat svůj aktuální stav. Pokud jsou příliš unavené nebo naopak rozrušené, nemohou se učit. K dosažení rovnováhy jim pomohou seberegulační techniky. Pokud dětem pomůžeme naučit se monitorovat svůj stav, mohou předejít jeho eskalaci a podpořit své učení.

pdf icon
Plakát Jak se cítíš?

Plakát zobrazuje 26 emocí. Materiál je vhodný pro využití v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských a základních školách.

Plakáty pro rozvoj socio-emočního učení - starší žáci

Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s žáky o náročných situacích a vyhledání odborné pomoci nebo zvládání vzteku. Pro žáky na středních školách přinášíme tipy, jak na stres před maturitou nebo jak se bránit prokrastinaci. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti druhého stupně a střední školy. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012

Plakáty pro rozvoj socio-emočního učení - mladší žáci

Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s dětmi o emocích a řešení problému. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti prvního stupně. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012.

pdf icon
Konverzační hra "Jaký byl tvůj den?"

Konverzační hra "Jaký byl tvůj den?" pomáhá dětem reflektovat jejich zkušenosti, názory a postoje vztahující se nejen k prožitému dni. Hra nemá složitá pravidla, obsahuje 32 otázek, které přirozeně podporují vyjadřování dítěte a učí ho poznávat sebe sama a druhé.

pdf icon
Karty (Ú)klid v hlavě

Karty (Ú)klid v hlavě podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 27 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci.

pdf icon
Využití case managementu v sociální práci s ukrajinskou mládeží

Metodika se zaměřuje na využití metody case managementu v práci s ukrajinskou mládeží, která v důsledku válečného konfliktu na Ukrajině našla útočiště v České republice. Tato cílová skupina čelí řadě výzev – od adaptace na nové prostředí až po zpracování psychických a sociálních důsledků nuceného vysídlení. 

sofa ilustrace

Partneři

Donoři